.

.

This is a creative blog!


Jewelrydesign, Illustrations, Webbdesign and inspiration. and some other stuff.

My name is Sandra and I'm a self-employed jewelery designer and artist. I'm also a student, studying towards a degree in Information Architecture specialization Web Content Manager and Designer. Currently living in Stockholm/Sweden.




torsdag 4 april 2013

Vad gör man när man tappar all motivation, ork och lust på en och samma gång?

Jag tror att många kan hålla med mig om att man inte alltid har energinivåer på 110%. Att man ibland känner att man gärna skulle ligga nerbäddad i sängen en vecka i sträck om man så kunde. Att allt man måste göra känns likställigt med att släpa ett stenlass från Mora till Malmö, dvs - näst intill omöjligt. Även om jag är väldigt passionerad över mycket i mitt liv och är helnöjd med det jag gör så har även jag ibland sånna där svackor.

Något som jag har lärt mig är att dessa perioder inte nödvändigtvis betyder att det jag sysslar med faktiskt har blivit tråkigt och ostimulerande. Snarare beror det oftast på att jag har glömt bort att balansera mitt energiuttag med min energiladdning. Energidepåerna är tomma och därför säger maskineriet stop.

För att komma tillbaka på banan igen ger jag mig själv några dagar där jag lägger all fokus på att samla på ny energi.

Jag drar i handbromsen helt enkelt

Allt som förknippas med stress lägger jag åt sidan. Detta är dock lite av en stess i sig, men jag vet att det är vad jag måste göra för att snabbast komma tillbaka till mitt vanliga jag igen. Jag ägnar tiden åt att träna, sova, läsa, meditera osv. Efter några dagar kommer jag tillbaka med nya krafter och känner mig pigg och motiverad igen.

Jag tror att det är en väldigt bra idé om man har hamnat i en svacka, att tillåta sig själv att stanna upp, andas och samla ny energi.

Vad handlar detta egentligen om?
Jo, egen tid. Eller egentid. Tid för självet och för själen. 
Tid som ägnas till att ta hand om sig själv.
Balans

Målet är såklart att med tiden kunna eliminera dessa svackor genom att helt enkelt inte glömma bort att alltid hålla livet balanserat. Lättare sagt än gjort kanske, men inte omöjligt för det.


Nu är det ju såklart inte alla som kan avbryta sina dagliga måsten bara sådär hux flux. Men jag tror det kan vara bra och viktigt att man försöker ge sig själv egen tid ibland.
När det kommer till sånt där så är det värligt tacksamt att vara sin egen chef och kunna planera sin egna tid. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar