.

.

This is a creative blog!


Jewelrydesign, Illustrations, Webbdesign and inspiration. and some other stuff.

My name is Sandra and I'm a self-employed jewelery designer and artist. I'm also a student, studying towards a degree in Information Architecture specialization Web Content Manager and Designer. Currently living in Stockholm/Sweden.




torsdag 7 februari 2013

Ett slag för den naturliga och kemikaliefria mandeloljan!

Jag måste tipsa er om mandelolja.
Denna fantastiska lilla olja kan ersätta nästan allt i badrumsskåpet.
Den är förmodligen också mycket mer skonsam mot hud och hår än allt annat som ofta finns där.
Mandelolja finns att köpa på apoteket och kostar ungefär 50-60:- och räcker länge!



Mandelolja som sminkborttagning

Oljan löser upp smink hur bra som helst. Jag garanterar!
Se till att tvätta bort den väl eftersom den såklart är väldigt fet.

Mandelolja som ansiktstvätt och ansiktsolja

Oljan är superbra när det kommer till att lösa upp smuts. Jag brukar först tvätta av ansiktet med vatten och sedan smörjer jag in det med ca 5 droppar mandelolja (ta inte för mkt eftersom det kan vara svårt att tvätta bort det då). Därefter tar jag en liten handduk och blöter den i varmt vatten, lägger den över ansiktet i ca 30sek och torkar sedan bort den överflödiga oljan i ansiktet. Len som en barnrumpa!

Mandelolja som dusch- och hudolja

Självklart löser den även upp smuts på övriga kroppen och lämnar även den len som en barnrumpa.
Jag brukar använda mandeloljan i duschen då det sista jag gör är att jag smörjer in hela kroppen med den, tvättar bort den lite lätt och stiger ur.
Man behöver inte försökta tvätta bort den för mycket eftersom den överflödiga oljan försvinner när man torkar sig.


Mandelolja som hårinpackning

Ja, även här funkar den bra!
Använd den i duschen och börja med att massera in i hårbotten och dra sedan ut i längderna. Ta sedan på dig en duschmössa eller vira in håret i gladpack och låt sitta i minst 30min, men gärna längre.
Använd balsam när du sedan tvättar ur oljan (kan även behöva använda lite schampo först om man har råkat ha i lite för mycket olja)




Så ja.. mandelolja och deo är väl typ allt man egentligen behöver? :P

Jag strävar efter att använda så rena produkter som möjligt. Jag brukar tänka att om jag inte skulle vilja svälja och ha produkten på insidan av mig, så vill jag heller inte ha den på utsidan. Inget fan av kemikalier och läskiga ämnen som hittas i de flesta skönhetsprodukter. nej tack till det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar