.

.

This is a creative blog!


Jewelrydesign, Illustrations, Webbdesign and inspiration. and some other stuff.

My name is Sandra and I'm a self-employed jewelery designer and artist. I'm also a student, studying towards a degree in Information Architecture specialization Web Content Manager and Designer. Currently living in Stockholm/Sweden.




onsdag 30 januari 2013

Från Rött till Blondt hår

För ungefär 3veckor sedan bestämde jag mig för att gå från rödhårig till blond.
Som vanligt kom otåligheten krypandes och processen gick kanske liiite för fort för hårets bästa. MEN.. såhär gick jag tillväga, steg för steg:





1. Jag la i tunna slingor i halva håret med hjälp av slinghätta.
Färg: L´oréal Préférence Extreme Platinum.
Resultat: Lite ljusare koppar färg.

2. La i färg i hela håret.
Färg: L´oréal Préférence Extreme Platinum.
Resultat: Morot.

3. La i färg i hela håret.
Färg: L´oréal Préférence Extreme Platinum.
Resultat: Gul/morot.

4. Gjorde tunna slingor igen i halva håret med hjälp av slinghätta.
Färg: Mood Pärlblond.
Resultat: Gul/blond.

5. Började använda Matrix Silverschampoo för att få bort det gula i håret. Fungerar väldigt bra!

6. När lite av det gula hade försvunnit la jag i tunna mörka sligor i ungefär 1/3 av håret.
Färg: Schwarzkopf Natural And Easy, 550, Satin Mörkblond
Resultat: En del av det gula försvann och håret fick en liten mörkare blond ton. Som mellan askblond ungefär.
(Se upp med detta! Är håret för ljust kan resultatet bli grå/grönt. Det är bra om det finns kvar lite gula toner i håret.)

7. La i highlights i ungefär 1/5 av håret.
Färg: Polly Blonde L101 Silver Blonde.
Resultat: Blond i olika toner och (tyvärr) med en del gula toner fortfarande.


De gula tonerna som jag har kvar nu sitter mest i längderna/topparna och dessa hoppas jag att silverschampot så småningom ska eliminera!

När jag var klar med allt detta så satt, tack och lov, allt hår kvar på huvudet, men det var ganska slitet. Inte direkt förvånande!
Men det var redan innan i behov av en klippning, så det var bara att plocka fram saxen. Jag har ganska långt hår så de 5cm som jag klippte bort var inte hela världen :)

Slutresultatet som jag siktar på är en ljus askblond färg som grundfärg och slingor i en nyans mörkare och en nyans ljusare för att det ska se naturligt ut.



Ibland är det svårt att fånga blond hårfärg på bild så att nyansen blir rätt. Detta var det närmsta jag kunde få det till hur det ser ut nu. Ganska nära, men det är liite ljusare i verkligheten.







EDIT:
Här är en bättre bild på hårfärgen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar