.

.

This is a creative blog!


Jewelrydesign, Illustrations, Webbdesign and inspiration. and some other stuff.

My name is Sandra and I'm a self-employed jewelery designer and artist. I'm also a student, studying towards a degree in Information Architecture specialization Web Content Manager and Designer. Currently living in Stockholm/Sweden.




fredag 6 april 2012

Glutenfria och mölkfria frallor - oliv och soltorkad tomat

Idag bakade jag gluten och mjölk fria frallor med oliver och soltorkade tomater!
Ibland kan slutresultatet av glutenfria recept bli ganska kasst tyvärr, men detta blev verkligen riktigt, riktigt bra :)





4 frallor
2 dl vatten, 37 grader
0,25 dl neutral olja, tex rapsolja
12 g jäst (1/4 paket)
0,75 dl hackade svarta oliver
0,75 dl hackade soltorkade tomater
1 msk ljus sirap
ca 4dl Semper mjölmix (jag hade semper fiberrik mjölmix, halva paketet)


  1. Smula jäst och lös upp med ljummet vatten
  2. Tillsätt olja, soltorkade tomater, oliver, sirap och rör om.
  3. Väg upp mjölet och rör ner. 
  4. Degen ska vara kladdig och påminna om sockerkakssmet. Låt jäsa 30 min under bakduk.
  5. Rör om lite lätt när degen jäst klart och klicka ut på bakplåtspapper, ca 1 dl per fralla. Låt jäsa 10 min till
  6. Grädda mitt i ugnen ca 10 min, 250 grader. 


Nästa gång kommer jag att byta ut oliverna och tomaterna mot morötter och solroskärnor. nomnom! (men då måste man ifs tänka på att tillsätta 0,5 tsk salt!)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar