.

.

This is a creative blog!


Jewelrydesign, Illustrations, Webbdesign and inspiration. and some other stuff.

My name is Sandra and I'm a self-employed jewelery designer and artist. I'm also a student, studying towards a degree in Information Architecture specialization Web Content Manager and Designer. Currently living in Stockholm/Sweden.




onsdag 7 mars 2012

Förkylning huskur

Drog på mig en väldigt lömsk förkylning som har hängt kvar i en vecka nu :( men imorrn är jag förhoppningsvis pigg nog för att ÄNTLIGEN ta mig till gymmet igen!

Jag gillar inte att stoppa i mig kemikaliska mediciner om det inte verkligen är akut, utan använder mig hellre av olika naturliga substanser :)



Huskurer mot förkylning:

TE - Koka te på färsk riven ingefära, pressad citron och honung.
Ingefära har en slemlösande effekt och rensar bort infektioner från de nedre luftvägarna. 
Citron innehåller mkt c-vitamin, är antiseptiskt och stimulerar immunförsvaret.
Honung är lenande för halsen, är slemlösande och har dessutom antiseptiska egenskaper. Häll i honungen först när te-vattnet har svalnat lite då honungen kan ta skada och förlora vissa av sina läkande egenskaper vid fö hög temperatur.




VITLÖK - Ät en vitlöksklyfta antingen som den är eller mosa o skölj ner med valfri dryck. Alternativt använd väldigt mkt vitlök i maten. Kan även ätas dagligen i förebyggande syfte. Den har fler bra egenskaper mer än att vara bra vid förkylningar, som kan läsas om här; http://www.netdoktor.se/forkylning-infektion/?_PageId=413




CITRON - Gurgla citron för halsont






SALTVATTENLÖSNING - Blanda  en tesked salt i en halvliter vatten och koka upp, låt svalna till kroppstemperatur och gurgla och skölj näsan. läs mer om saltvatten här; http://www.nasaline.se/fragor-a-svar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar