.

.

This is a creative blog!


Jewelrydesign, Illustrations, Webbdesign and inspiration. and some other stuff.

My name is Sandra and I'm a self-employed jewelery designer and artist. I'm also a student, studying towards a degree in Information Architecture specialization Web Content Manager and Designer. Currently living in Stockholm/Sweden.




måndag 16 januari 2012

Recept - på kroppsolja och laxpasta !

Idag har varit en produktiv dag :)
Min kroppsolja tog slut för ett tag sedan och jag kände att det var dags att koka ihop en ny!


Ingredienser Kroppsolja:
  • 5 msk kokosfett
  • 5 msk jojobaolja
  • 3 droppar av valfri eterisk olja (jag använde ylang-ylang)
  1. Vattenbad - Sätt på en kastrull med vatten och sätt en skål över (låt inte vattnet koka för häftigt. Bara lite småbubblor behövs)
  2. Skopa i kokosfettet och rör runt det till det har smält.
  3. Häll upp jojoba oljan på en tesked och droppa i den eteriska oljan och häll sedan ner i skålen och blanda runt allt.
  4. Häll upp i valfri behållare. Jag föredrar pumpflaska :) Tomma behållare finns att köpa på exempelvis Åhlens. Kostar inte så mycket vad jag kan minnas.




 Den är speciellt bra för torra fötter och händer. Och funkar även super bra att smörja in hela kroppen med ett par gånger i veckan!







Recept Laxpasta:

  • 200 gram lax som skärs i tärningar/bitar
  • 2 dl passerade tomater
  • 1dl mjölk
  • 2 mindre lökar som hackas
  • 1 stor vitlöksklyfta som hackas
  • Spenat i önskad mängd och form
  • Pasta i önskad mängd och form
  • ½ - 1 grönsaksbuljongtärning
  • 2 tsk Citronpeppar (alternativt pressad citron och ta lite mer svartpeppar)
  • ½ tsk Svartpeppar
  • ½-1tsk Socker

  1. Koka pasta och laxbitarna separat. Tänk på att laxbitarna inte behöver koka mer än ett par minuter om de är små. När den är klar, häll av vattnet och låt den vara kvar i kastrullen med lock på.
  2. Fräs lök och vitlök i rikligt med olja i en stekpappa.
  3. Tillsätt passerade tomater, mjölk, spenat, grönsaksbuljongen och kryddor och låt det så och puttra.
  4. När pastan är klar så blandas den och laxen tillsammans med såsen.
  5. Klart! 



Har gjort 9 par örhängen idag också som jag tänkte fota och lägga upp så fort jag orkar :)
Matkoma inträffade tyvärr nu precis efter laxpastan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar